Check your phone 86 times a day? Tech insiders say that’s by design

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Tech addiction explains why people feel lost without their smartphones. A survey released in November by Deloitte found that the average American looks at a smartphone 47 times per day. Those ages 18 to 24 look at their phones 86 times per day, the survey said. Photo: Gabrielle Lurie / The Chronicle Aza Raskin, a co-founder of the Center for Humane Technology, says the technology on our smartphones influences our interactions. “It’s the first thing that we look at when we wake up, the last thing we look at when we wake up, the last thing we look at before we go to sleep,” said Aza Raskin, center co-founder and former head of user experience for Firefox browser creator Mozilla. He also founded Internet radio startup Songza, which Google bought in 2014.

“This is like a middleman that sits between us and all of our friends,” said Raskin, whose father, the late Jef Raskin, was an Apple project manager credited as the father of the Macintosh. “So it controls our social interactions. We think we are in control because we are scrolling down the News Feed, but Facebook is the one deciding whose update we see, who we stay in close contact with.”

Quelle: Check your phone 86 times a day? Tech insiders say that’s by design – San Francisco Chronicle

Können Smartphones abhängig machen? Die Wissenschaft hat eine klare Meinung dazu: Ja, sie können. Zahlreiche Studien belegen das seit Jahren*. Und selbst die Bundesregierung geht davon aus, dass es in Deutschland etwa eine halbe Millionen Smartphone-Süchtige gibt – Tendenz steigend. Dennoch wird das Thema wenig in der breiten Öffentlichkeit diskutiert. Allenfalls wenn es darum geht ab wann und für wie viele Stunden täglich Kinder ein Smartphone nutzen dürfen, beschäftigt sich so mancher damit. Oder auch nicht.

Dabei wäre es angebracht, das eigene Verhalten unter die Lupe zu nehmen. Klar, das Business fordert seinen Tribut. Aber wie hoch ist der? Ich finde es spannend und interessant dass Google Anstrengungen unternimmt, der Handysucht vorzubeugen und erste, wenn auch zaghafte Lösungen auf den Weg bringt.

Wer sein eigens Verhalten unter die Lupe nehmen möchte, sei der Test von Prof. Dr. Christian Montag vom Institut für Psychologie und Pädagogik an der Universität Ulm ans Herz gelegt. Ich selbst mache übrigens gerade Gehversuche mit Punkt 2. der unten stehenden Tipps, sich stärker bei der Nutzung einzuschränken.

*Motorola-Studie: Ein Drittel verbringt Zeit lieber mit Smartphone als mit Menschen

*Studie: Smartphone-Sucht könnte Einfluss auf die Neurochemie des Gehirns haben

*Bin ich süchtig nach meinem Smartphone?

*Studie: So süchtig machen WhatsApp, Instagram und Co.

*Gegen die Smartphone-Sucht: Weniger am Handy – so geht’s

 

Taking control of your phone

1. Turn off all notifications that don’t come from people — messaging apps are OK, but alerts about other activity could be trying to trick you into engaging.

2. Use the grayscale setting for phone apps to avoid colorful icons that act as shiny rewards.

3. Limit your apps on the home screen to essential tools, like maps or calendars.

4. Launch other apps only by searching and typing their names — this might be enough to make you pause and ask if it’s really necessary.

5. Charge your phone outside your bedroom, to avoid the temptation of checking it at night or in the morning.

6. If you have trouble cutting back, go cold turkey and remove social media apps from your phone. You can still use most of them on a computer or a mobile Web browser.

7. Send audio messages or make calls instead of texting.

8. Download apps that help reduce screen time. The Center for Humane Technology has a list here: https://humanetech.com/take-control/

Source: Center for Humane Technology